Meet YP: Kristina Jazinka Nikolić, Direktorka marketinga, Strawberry Energy

Kako izgleda biti mladi preduzetnik i raditi u uspešnoj startup kompaniji, kakve nam sve tehnološke inovacije donosi budućnost i koliko je bitno deliti i prenositi stečena znanja i iskustva, ispričala nam je Kristina Jazinka Nikolić, direktorka marketinga startup-a Strawberry Energy.

IAA YP: Početak svoje karijere vezuješ za studije na Fakultetu dramskih umetnosti, kada i kako si shvatila da je FDU pravi izbor za tebe?
Kristina: Još od najranijih dana, imala sam taj neki osećaj da znam šta hoću. Znala sam da želim da budem u društvu ljudi koji nešto stvaraju, ljudi koji koriste svoju kreativnu inteligenciju na nekonvenicijalan način. Bilo mi je jasno da mi je potrebno da provodim vreme sa ljudima koji žele da rade nešto drugačije, da nešto menjaju i da se ne mire sa stvarima onakvim kakve jesu.Tokom gimnazije sam se bavila recitovanjem, i u tom periodu sam videla oglas za školu glume i govora u omladinskom pozorištu Dadov. Dadov mi je pružio sliku o tome kako izgleda život u pozorištu – spolja i iznutra. Tamo sam vrlo brzo shvatila da gluma ustvari nije za mene, već su to zapravo organizacija posla, odnosno upravljanje procesima i resursima u okviru neke pozorišne predstave. Kroz pozorište sam shvatila da me zanima menadžment.

Upisala sam FDU, Fakultet dramskih umetnosti, što je za mene bio jedini pravi izbor. FDU mi je pružio mogućnost da sve vreme paralelno sa studijama učestvujem u raznim projektima, radim na organizaciji pozorišnih predstava, a onda su usledili i razni drugi projekti. Na kraju studija sam sa, tada koleginicom, Ljubicom Vukčević (tada Pašić) , takođe našom YP članicom, organizovala internacionalni pozorišni festival FIST. Festival je zahtevao ozbiljnu organizaciju i ovo iskustvo mi je jasno pokazalo da ja želim da radim nešto što će menjati postojeće stvari i pokretati nove inicijative.

IAA YP: Upravo u tom periodu dobijaš poziv da se priključiš grupi studenata koji pokreću projekat Strawberry Energy?
Kristina: Tako je, krajem 2010. godine dobijam poziv da se priključim grupi studenata, pre svega Elektrotehničkog i Mašinskog fakulteta, i da im pomognem na radu na njihovom novom projektu u domenu znanja koja sam imala iz oblasti komunikacija i PR-a. Tako sam u suštini, još kao student četvrte godine počela da radim u Strawberry-u.

IAA YP: Kako je sve počelo? Da li si mogla da zamisliš da će ovaj projekat prerasti u startup gde i dan danas radiš?
Kristina: Strawberry Energy kreće 2010. godine, kada je zapravo i postavljen prvi uređaj u Obrenovcu uz saradnju sa kompanijom Telekom Srbija. Inicijativu za celu ovu priču pokrenuo je Miloš Milisavljević, u tom trenutku student Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu. Cela ideja bazirala se na solarnoj energiji i njenoj praktičnoj upotrebi. Imajući u vidu ekspanziju pametnih telefona u svetu u tom trenutku, Milošu je bilo jasno da koncept javnog solarnog punjača za telefone na brojnim prometnim mestima u gradu – ima smisla.

Kada sam se zvanično priključila Strawberry-u 2011. godine, za mene je naš prvi proizvod Strawberry Drvo, bio nešto najbliže česmama na javnim površinama čija je namena bila okrep za prolaznike. Sada, umesto uz vodu, pauze pravimo uz novi vid energije. Mi u Strawberry-u volimo da kažemo da su pristup energiji i internetu – voda i vazduh 21. veka.

2015. godine, kompanija Canary Wharf iz istočnog Londona organizovala je veliko takmičenje za inovativne startup kompanije. Canary Wharf, kompanija koja se bavi izgradnjom i upravljanjem nekretninama u Londonu, želela je da pronađe i razvije nove tehnologije koje bi pomogle da se poboljša kvalitet života stanara i posetilaca njihovih kvartova. Takmičenje je podrazumevalo i tromesečni program podrške, mentorstva kao i razvoja proizvoda. Mi smo se prijavili i prošli kroz ovaj program i kao rezultat našeg rada sa predstavnicima kompanije, iznedrio se nov proizvod – Strawberry Pametne Klupe i naš ulazak na tržište Velike Britanije. Dobili smo prvog klijenta, priliku da dokažemo slučaj, pilotiramo naš uređaj, što je rezultiralo postavljanjem 4 pametne klupe u Londonu. Nakon ovog uspešno realizovanog projekta, dogovorena je nova saradnja sa nekoliko centralnih londonskih opština. Trenutno radimo na projektu postavljanja 100 međusobno povezanih pametnih klupa u gradu. U pitanju su javni solarni punjači u vidu klupa, koji korisnicima pružaju besplatan internet. Naša pametna klupa opremljena je setom senzora koji generišu i prikupljaju podatke iz njenog neposrednog okruženja. Korisnici pametne klupe su u mogućnosti da pristupe pomenutim hiperlokalnim podacima služeći se mobilnom aplikacijom i time provere kvalitet vazduha, zvučnu sliku oko klupe (nivo buke), temperaturu, vlažnost vazduha i sl. Kako su klupe međusobno povezane na Internet, volimo da kažemo da naše klupe mogu da pričaju jedna sa drugom. Poslednjih meseci naš Business development tim je u komunikaciji sa specijalizovanim marketinškim agencijama iz Londona, koje nam pomažu da pronađemo najbolje i najrelevantnije lokacije za naše klupe, čime osiguravamo da su klupe instalirane na pravim mestima u gradu.

IAA YP: Kako danas izgleda tvoj posao?
Kristina: Strawberry je moje čedo uz koje sam i sama rasla i razvijala se profesionalno poslednjih sedam godina. U početku sam radila na PR-u , komunikacijama i kreiranju brenda Strawberry Energy i svega šta on treba da predstavlja. Razvijali smo svrhu postojanja i vrednosti umesto misije i vizije.
Vremenom je prirodni sled događaja bio da, pored marketinga, preuzmem i deo business development-a. Trenutno imam dve uloge, kao direktorka marketinga i kao neko ko radi na razvoju poslovne ideje sa najvećim fokusom na projektu koji trenutno radimo za UK tržište – Mreži Strawberry Pametne Klupe u Londonu.

Zadatak mog tima je da obezbedimo da se ovaj projekat uspešno realizuje. Ono što ovaj posao čini zanimljivim je da ne postoji pravilnik kako se on obavlja. Dosta je izazovno, teško je, ali rezultati nam pokazuju da je ono što radimo za sada dobro. Treba biti strpljiv i istrajan, kako se kroz istoriju pokazalo, uvođenje inovacije nikada nije bio lagan posao.

IAA YP: Imala si dovoljno hrabrosti i vere u projekat da se upustiš u startup avanturu, kako izgleda biti preduzetnik u Srbiji?
Kristina: Na početku smo dosta toga radili „oruk“, sa mnogo entuzijazma, volje i rada. Sada smo već u situaciji da radimo na efikasnosti, na uvođenju procedura, s ciljem postizanja boljih rezultata uz inteligentnije trošenje resursa i mnogo manje uloženog vremena.

Biti mladi preduzetnik u Srbiji je teško. Mi smo krenuli da koristimo reč „start up“ kada niko nje znao šta to znači, povezivali su je sa startup kreditima koje nude banke. Srećom, bilo je ljudi koji su imali sluha kao što je slučaj sa Obrenovcem, gde smo i postavili naš prvi proizvod. Posledica toga je bio prilog o Obrenovcu koji je napravila medijska kuća BBC, nama novi vetar u leđa i još mnogo pozitivnih stvari koje su proizašle kasnije.

Razlika između preduzetništva u Srbiji i UK je u infrastrukturi, šta jedan preduzetnik ima na raspolaganju kada pokreće svoj biznis u smislu mentora, resursa, savetnika. Ne samo u ranim, početnim fazama, već tokom celog biznis poduhvata. Srbija radi na svemu tome i stvarno ima mnogo sjajnih primera ljudi i organizacija koje se bave poboljšanjem poslovne klime, ali čeka nas još mnogo posla.

IAA YP: Trenutno se baviš i konceptom pametnih gradova?
Kristina: Tehnologije koje Strawberry energy razvija delaju na javnim površinama, tako da je tema pametnih gradova nešto što je u domenu mojih interesovanja. Nesumnjiva je činjenica da ljudi, u ovoj novoj Industrijskoj revoluciji 4.0, posredstvom raznih tehnologija, iz korena menjaju načina na koji žive, rade, provode slobodno vreme, uče i stvaraju u gradskim sredinama. Pametni telefoni kao nekakvi predstavnici te revolucije, uveliko su promenili način na koji mi međusobno komuniciramo, a menjaju i načine na koji komuniciramo sa našim okruženjem. Barijera prostora i vremena je srušena, u digitalnom/online prostoru smo 24/7, i svesno ili nesvesno, ostavljamo za sobom svoj „digitalni otisak“. Ono što mene najviše fascinira u priči o pametnim gradovima je ta intersekcija tehnologije i društva – kako će se na primer menjati mobilnost i transport u gradovima gde imamo samovozeća kola i dronove – tehnologije koje ćemo neminovno doživeti. Ušla sam dosta u celu problematiku uticaja tehnologija na javne površine u cilju poboljšanja kvaliteta života i pričala o tome na jednoj konferenciji. U publici je bio profesor sa Univerziteta Lehigh i dopalo mu se ono što je čuo. Tada sam dobila ponudu da budem gostujući predavač univerziteta tokom leta i započela zanimljivu saradnju koja i danas traje.

IAA YP: Učestvovala si u programima mentorstva, koliko ti znače ta iskustva?
Kristina: Ja sam imala tu sreću da pre par godina saznam za projekat „Postani mentorka, podeli svoje znanje“ u organizaciji Evropskog pokreta u Srbiji. U okviru programa bilo je osmišljeno da žene ostvarene u svojim profesionlanim oblastima, prenose svoja iskustva, znanja, savete mladim mentinama. Imala sam jako dobru mentorku koja je danas i moja dobra prijateljica i velika podrška u svim značajnijim poduhvatima na kojim radim. U pitanju je Andrea Brbaklić, tada direktorka HR komunikacija u Erste banci. Tokom programa mentorstva, Andrea mi je dala jednu potpuno novu perspektivu pristupa poslu, životu, radu i radnim obavezama. Pokazala mi je šta je mentorstvo i koliko je to zapravo jedna dvosmerna ulica primanja i davanja. Radile smo na mom daljem usavršavanju i rešavanju nekih karijernih izazova koje sam imala u trenutku trajanja programa mentorstva, a stičem utisak da je ona kroz mene u isto vreme učila o mojoj generaciji. Tokom a i nakon programa, tu smo jedna za drugu i drago mi je da je imam na svojoj strani.

Inspirisana ovim iskustvom, odlučila sam da je dobar trenutak da prihvatim poziv nekoliko organizacija u Beogradu da učestvujem u projektu vršnjačkog mentorstva, ovog puta u ulozi mentora. To je bila prilika da ono što sam naučila od Andree, primenim i prosledim dalje nekim novim mentinama.

Mentorstvo je sjajna prilika za bolje upoznavanje sebe ali i boljeg upoznavanja kako je u „drugim cipelama“. Svaku mladu osobu voljnu da radi na sebi, ohrabrila bih da pronađe tu neku osobu koja joj može biti oslonac i podrška kada naiđu izazovi i nesigurnost. Proživljena iskustva su tu da bismo iz njih nešto novo naučili, ali isto tako da bismo ih delili dalje.

IAA YP: Dosta dugo si član IAA YP, kakvo je tvoje iskustvo i koji bi savet dala mladim članovima?
Kristina: Ono šta je meni asocijacija donela, jeste poznanstvo sa Sarom Oredić. Nas dve smo se upoznale na jednom od okupljanja koje je organizovala asocijacija i vrlo brzo smo „kliknule“. Videvši da o nekim stvarima govorimo sa istim žarom, nekako mi je bilo najlogičnije da joj predstavim ono čime se bavim i odmah je pozovem da nam se pridruži u Strawberry-u. Ona nije oklevala, i ubrzo je postala deo cele priče.

Danas je Sara moja najbliža saradnica već pet godina, i u isto vreme smo i privatno postale jako bliske prijateljice. Asocijaciju čine ljudi, te je tako svaki događaj, svako okupljanje jedna sjajna prilika da se članovi međusobno povežu, umreže, pričaju o svojim aspiracijama, ciljevima, snovima. Treba biti otvoren, razgovarati i družiti se, jer nikada ne znate koga možete da upoznate – možda upravo vašeg budućeg saradnika ili nekoga sa kim ćete se osmeliti da pokrenete neku sjajnu novu stvar. Kada si u dobrom društvu, prilike će same doći i kockice će se nekako posložiti.