Međunarodno udruženje za marketinške komunikacije (IAA Serbia) i agencija IPSOS Strategic Marketing sproveli su tokom novembra istraživanje o reputaciji marketinške struke. Ciljnu grupu činili su studenti i mladi profesionalci (do 5 godina iskustva u struci), a cilj je bio da se utvrdi na koji način mlade generacije percipiraju struku, odnosno u kojoj meri su spremni da svoje karijere započnu ili nastave u njoj.

Ovo je definitivno tema koja je važna svima koji se bave komunikacijama, jer se radi o onome što utiče na rad svih, bez obzira da li su u pitanju globalne ili lokalne kompanije, kreativne, digitalne, istraživačke, medijske agencije, mediji, itd. Jedan od glavnih ciljeva IAA svuda u svetu je da unapređuje reputaciju struke, odnosno da promoviše njen značaj. U tom smislu trebalo je prvo da dođemo do “dijagnoze“. Iz ugla tzv. employer brandinga bilo nam je bitno da bolje razumemo kako mladi vide tržište marketinških komunikacija, odnosno kako percipiraju ljude koji tu rade. Da li smatraju da se radi o uglednoj i struci u kojoj se može unapređivati znanje? Kako njihovo okruženje vidi ljude zaposlene u marketingu? Da li bi se prijateljima pohvalili ukoliko u njoj počnu da rade? Da li bi, oni koji su već zaposleni, otvorene pozicije preporučili svojim prijateljima? Koje su to industrije glavna konkurencija našoj iz ugla atraktivnosti? (Jelena Ivanović, izvršna direktorka, IAA Serbia)

Istraživanje je pokazalo da je reputacija marketinga bolja nego što smo neke moje kolege, koje su osetile potrebu za ovakvom studijom, i ja očekivali na osnovu svakodnevnog iskustva. Marketing uopšte ne stoji loše i, rekao bih, nije izgubio stari sjaj, ali mu je potrebno malo ‘poliranja’. Studenti završnih godina fakulteta koji ‘naginju’ ka marketingu kotiraju profesije u oblasti marketinga vrlo visoko – odmah iza ‘neprikosnovenog’ IT sektora, a nešto iznad preduzetništva, koje se, na prvi pogled, možda iznenađujuće visoko kotira.
Marketing se i dalje opaža kao inovativan i kao oblast koja je atraktivna za zaposlenje. Studenti ekonomskog fakulteta i FON-a koji su učestvovali u istraživanju u vrlo visokom broju (preko 80%) bi želeli da, nakon završetka studija, rade u marketingu. I mladi profesionalci u oblasti marketinga, u velikoj meri zadovoljni su svojim poslom i preporučili bi ga mlađim kolegama.
Generacije koje danas traže posao su drugačije od naših generacija, koje su svoje zaposlenje tražile pre 15 i više godina. I tržište rada se promenilo – mnogo je više zanimljivih poslova, priliv radne snage na tržište rada mnogo manje, a napredak tehnologije doneo je mogućnost rada na drugim tržištima. Uz to, IT industrija se izuzetno razvila i postala novi uzor među poslovima, gde se brzo napreduje i lako dolazi do visoke zarade. Reklo bi se, nešto što je bio marketing pre 15-20 godina.
Naša studija pokazala je da ni danas marketing nije izgubio na svojoj privlačnosti. Uslov je da nastavimo da se prilagođavamo novim okolnostima i razumemo mlade ljude. (Predrag Kurčubić, Managing Director, IPSOS Strategic Marketing)

Svi zainteresovani za rezultate istraživanja, mogu se obratiti Lidiji Savić (IAA Officer) lidija.savic@iaa.rs. Cena za članove IAA iznosi 200 EUR + PDV (u dinarskoj protivvrednosti), dok je redovna cena 850 EUR + PDV.
DigiTalk epizoda u kojoj Predrag Kurčubić govori o rezultatima istraživanja, dostupna je u nastavku: